آتشدان

همه چیز راجب آتشدان

آتشدان یا همان فایرپیت یک المان بسیار مهم و جذاب در ساختمان سازی نوین است که برای نمای داخلی و همچنین نمای خارجی کاربرد دارد. در حقیقت آتشدان وسیله‌ای شگفت انگیز است که زیبایی ویلا و خانه شما را چند برابر کرده و به محیط مورد نظر شما گرما می‌بخشد.

ایجاد سیستم های گرمایشی در بخش ساختمان سازی انواع مختلفی دارد. گاهی اوقات این سیستم های گرمایشی بیشتر جنبه زیبایی داشته و به اصطلاح فانتزی می باشد. آتش دان یکی از مهمترین المان های فانتزی در بحث سیستم های حرارتی و گرمایشی ساختمان های لوکس در ساختمان سازی امروزی به حساب می آید.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به زیبایی هرچه بیشتر ویلا و یا خانه خود اهمیت می دهید و می خواهید در برابر مهمانان و عزیزانتان یک ویوی بسیار جذاب ارائه کنید، حتماً باید یک آتشدان در ویلای خود داشته باشید. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا اطلاعات مناسبی در مورد انواع آتشگاه ها در اختیار شما قرار دهیم:

معرفی آتشدان

آتشدان که همچنین به عنوان آتشگاه نیز شناخته می شود، در حیاط سازی های مدرن و همچنین محوطه سازی باغ ها جزو المان های بسیار لوکس و امروزی شناخته شده و کاربردهای بسیار زیادی دارد. در حقیقت آتش دان یک حفره و یا گودال است که درون آن آتش روشن کرده و افرادی که در اطراف آن قرار دارند، از گرمای آن لذت می برند. آتش درون آتش دان می تواند از طریقه های گوناگون ایجاد گردد. برای ایجاد آتش درون آتشگاه، از گاز شهری و یا چوب استفاده شده و در اطراف آن نیز از مصالحی مانند سنگ و آجر استفاده می گردد. در حقیقت مصالح به کار رفته در آتشگاه، حریم آتشگاه را مشخص کرده تا حرارت و چوب های درون آن به جای دیگری نفوذ نکند.

آتشگاه از دوران بسیار قدیم در زندگی بشریت نقش اساسی در بحث تامین گرما داشته است. همچنین با توجه به تکنولوژی پیشرفته‌ای که در ساختمان سازی امروزه شاهد آن هستیم، آتشگاه های امروزی نیز به در انواع مختلف و بسیار لوکس و منحصر به فردی طراحی و تولید می گردد. مهمترین کاربرد آتشدان ایجاد گرما در محیط بیرون از خانه و یا عمارت می باشد. ساکنان ویلا می‌توانند از گرمای این وسیله لذت برده و بر روی آن غذا طبخ کرده و همچنین به عنوان یک المان نورانی، از آن استفاده کنند.

طبقه بندی آتشدان از نظر سوخت

آتشدان ها با توجه به این که آتش درون آنها از طریق چه موادی ایجاد می گردد، به دو از دسته اصلی طبقه بندی می شوند. یکی از آنها آتش دان هیزمی و دیگری آتش دان گازسوز می باشد. امروز بیشتر در مدل های نوین و مدرن از گاز جهت روشن کردن آتش استفاده می شود. مهمترین مزیت این روش این است که هیچگونه دودی از آتش ساطع نشده و در دراز مدت حاضرین اطراف آتش اذیت نخواهند شد. در عین حال آتش دان های هیزمی همانطور که از نامشان پیداست در آنها از چوب و هیزم جهت ایجاد آتش استفاده می‌شود و مزیت آنها نچرال بودن و در عین حال فانتزی بودن آنهاست.

البته عیبی که در این نوع آتشدان وجود دارد این است که نمی‌توان گرمای درون آن را به صورت ایده آل و دلخواه کنترل کرد و تا حدودی نیز دود ناشی از آن ممکن است آزاردهنده باشد. توصیه ما به شما این است اگر در مکانی زندگی می کنید و یا ویلا خریداری کرده‌اید که گاز کشی شده است، حتما از مدل‌های آتش دان گازسوز استفاده کنید. چراکه این آتشدان ها برای طبخ غذا و انواع مختلف کباب نیز گزینه بسیار بهتری هستند.

دسته بندی آتشدان ها از نظر شکل و طراحی

یکی از جذاب‌ترین و در عین حال پرطرفدارترین انواع آتش دان مدل میز آتشدان می باشد که از یک قفسه فلزی شبیه به میز، تشکیل شده است. این آتش دان در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی طراحی شده و بسیار امروزی و مدرن می‌باشد. از جمله مزایای این مدل این است که به راحتی قابل جابجایی بوده و شما می‌توانید در مکان‌های مختلف ویلای خود که لوله‌کشی گاز دارد، از آن استفاده کنید. مدل جذاب دیگر آتشدان مدل سفری است که همچنین به عنوان آتشدان قابل حمل نیز شناخته می شود. این نوع آتشگاه شبیه به منقل طراحی شده و از هیزم برای ایجاد آتش در آن استفاده می گردد. این مدل در ابعاد و اندازه های مختلفی قابل طراحی و تولید می باشد.

آتش دان بعدی آتشدان آجری است که اکثراً از هیزم برای ایجاد گرما و آتش درون آن‌ها استفاده می‌گردد. این نوع آتش دان‌ها معمولاً به سبک طراحی حیاط و یا باغچه خانه مورد نظر طراحی شده و در دور تا دور آن نیز یک سری صندلی و یا مبل و یا نمای سنگی و آجری چیده می‌شود. البته آتشدان آجری، از نوع گاز‌سوز نیز می‌تواند طراحی شود. یکی دیگر از قدیمی ترین مدل‌های آتشدان مدل کانادایی است که از قدیم الایام در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. سابقه این آتشدان به کشور هندوستان باز می‌گردد و نام آن نیز در زبان هندی، به معنای دیگ گرد و ضخیم می‌باشد که درون آن زغال قرار داده شده است. آتشدان سنگی نیز از جمله فایرپیت‌های بسیار پرطرفدار است. این نوع آتشدان، می‌تواند هم از طریق گاز شهری و هم از طریق هیزم تغذیه شود که معمولا در مدل‌های هیزمی عمق آتشگاه بیشتر بوده و تا حدودی جذاب‌تر می‌باشد.

مهم ترین نکات در هنگام استفاده از آتش دان

آتشدان نیز مانند هر وسیله دیگری دارای یک سری اصول جهت استفاده می باشد که حتماً باید آنها را رعایت کنیم. به عنوان مثال اگر آتشدان شما هیزمی می باشد حتماً باید از چوب‌های خشک و با تراکم بالا استفاده کنید. چراکه این چوب ها بهتر سوخته و دود کمتری ایجاد می‌کند. در نتیجه در استفاده دراز مدت از این وسیله حاضرین اطراف آتش کمتر دچار ریزش اشک و یا سردرد می شوند. همچنین باید به این نکته توجه کنید که به هیچ وجه در اطراف آتشگاه هیچ درخت و یا گیاهی وجود نداشته باشد. چراکه حرارت آتشدان می‌تواند به گیاه مورد نظر آسیب زده و یا حتی آن را خشک کند. نکته دیگر این است که به هیچ وجه نباید درون فایرپیت چوب خیس، زباله ساختمانی و یا پلاستیک بریزید. چراکه این موارد در اثر حرارت آتش می تواند به سلامتی حاضرین آسیب برساند.

اگه به دنبال منبعی که فروش شومینه انجام میدهد هستید، میتوانید با الوگرما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *