دینام کولر آبی عضو اصلی و گران ترین قسمت یک کولر آبی میباشد که بدون آن کولر عملا کار نمیکند. هرگاه دینام کولر آبی خراب شد باید حتما از یک متخصص در این زمینه کمک گرفت و هر شخصی نمی تواند آن را تعمیر کند؛ چرا که علاوه بر صرف وقت ممکن است مجبور به پرداخت هزینههای اضافی جهت تعمیر یا تعویض دینام کولر آبی شوید.
دینام کولر آبی
دینام کولر آبی که موتور کولر آبی هم میگویند، بخش اصلی یک کولر آبی است . هر چند کولر آبی از قسمت های مختلف تشکیل شده اما دینام کولر یکی از حساس ترین بخش های کولر آبی می باشد؛ که بدون آن کولر عملاً کار نمی کند. کولر آبی یک سیستم خنک کننده پرطرفدار است که در فصل گرما در شهرهای دارای آب و هوای گرم و خشک مورد استفاده مردم قرار میگیرد.
انتخاب کولر با توجه به قدرت دینام کولر آبی
با گرم شدن هوا نیاز به سیستم های خنک کننده مخصوصا کولر های آبی بیشتر در بین مردم بیشتر احساس می شود. از آنجا که کولرهای آبی دارای سایز های مختلفی می باشند؛ باید در انتخاب آنها از نظر افراد مجرب و مشاوره ی آنها استفاده کنیم تا با توجه به نیاز خود یک کولر مناسب خریداری نماییم. همچنین لازم به ذکر است که قدرت موتور کولر آبی در سایزهای بزرگتر بیشتر است. همچنین هر چه موتور بزرگتر و قدرت آن بیشتر باشد برق بیشتری مصرف می کند.
انواع دینام کولر آبی
دینام خازنی دائم کار
این مدل دینام کولر آبی از یک خازن و یک سیم پیچ اصلی و کمکی تشکیل شده است. در هر صورتی که کولر با دور تند یا کند بچرخد خازن و سیم پیچ کمکی به حرکت در می آیند به همین دلیل به این نوع خازن دائم کار می گویند.
خرید محصولات دینام کولر آبی
آبریز کولر آبی
الکتروژن(دینام کولرآبی)
دینام با سیم پیچ راه انداز
در این مدل از دینام کولر آبی سیم پیچ راه انداز به کمک سیم پیچ اصلی، باعث حرکت دینام می شود در ادامه مسیر حرکت، سیم پیچ راه انداز از دور خارج شده و سیم پیچ اصلی به تنهایی کار راه اندازی دینام را ادامه می دهد.
نوع دینام کولر های آبی از نوع خازنی دائم کار یا قفس سنجابی میباشند.
اجزاء دینام کولر آبی به شرح زیر می باشد
پولی دینام کولر
پولی یکی از اجزای کولر است که توسط یک پیچ به شفت کولر وصل شده و با تسمه ای که به دور خود پولی موتور کولر قرار دارد باعث حرکت موتور دمنده می شود. در ضمن جنس پولی ها آلومینیومی می باشد.
هسته سیم پیچ
سیم پیچ ها دو نمونه اند: خطی که غیر قابل تعمیرند و یا طبقه ای هستند که به آنها دیسکی هم گفته می شود و قابل تعمیر هستند. جنس سیم پیچ ها آلومنیومی یا مسی است. سیم های به کار برده در الکتروموتورها بسته به قدرت آنها پیچیده میشوند. در قدرت های پایین از سیم های گرد و کوچک استفاده می شود
پوسته
یاتاقان ها
درنگهداشتن پروانه و همچنین در انتقال وزن و اصطکاک دمنده به کولر آبی نقش دارد. یاتاقان های بلبرینگی و بوشی بهترین نوع آن است.
روتور
بخش متحرک یا چرخنده موتورهای الکتریکی است. موتورهای الکتریکی دوبخش دارد که بخش دیگر آن ها استاتیکی یا ثابت است.
خرابی های موتور کولر آبی شامل موارد زیر است:
- دینام کولر آبی لرزش دارد
- از دینام دود بیرون میاد
- دینام کولر کار نمی کند
برای برطرف کردن خرابی های فوق نیاز به تخصص میباشد و حتماً باید از متخصص و تعمیرکار حرفه ای در این زمینه کمک گرفت.
ساختمان سیم پیچی دینام کولر آبی
موتور کولر آبی سه نوع سیم پیچ راه انداز دارد که باعث ایجاد دور تند و دور کند در کولر می شود. کلید گریز از مرکز که روی بدنه موتور قرار دارد،کابل ورودی برق و سر خروجی سیم پیچ ها که به کلید وصل است.
کلید های مورد نیاز برای اتصال برق در دینام کولر
- com کلید مشترک
- Hi کلید برای دور تند
- Low کلید برای دور کند
دلایل کار نکردن دینام کولر آبی
نرسیدن برق به موتور کولر
- به هر دلیل فاز مرتبط با موتور کولر آبی قطع شده و یا نول آن مشکل دارد.
- موتور در شروع به حرکت صدای هوم مانند میدهد اما حرکت نمی کند.
- سیم پیچ راه انداز سوخته یا به هر دلیل به کلید گریز از مرکز وصل نیست.
- تسمه بسیار سفت است
- سیم پیچی دور تند موتور نیم سوز شده است.
- سوختن خازن موتور
در صورتی که فقط یک دور از موتور کولر آبی کار میکند
- ممکن است دور دوم از مسیر صفحه جریان برق خارج شده باشد.
- خراب شدن کلید گریز از مرکز
- احتمال پارگی یا قطع شدن یکی از سر سیمهای مربوط به Lo یا Hi یا کلید تبدیل
تشخیص عیب موتور کولر آبی
- کلید تبدیل خراب است
- جوش خوردن کنتاکتهای کولر در بعضی موارد
- کولر در حالت روشن راه نمی افتد ولی با حرکت دادن پولی حرکت می کند
- امکان سوختن سیم پیچ راه انداز و یا وصل نشدن کلید گریز از مرکز
سر و صدای زیاد موتور کولر آبی
- پولی شل شده
- یاتاقانها شل یا گشاد شده است. در این صورت باید دو طرف فن باز شده و محور به صورت شعاعی حرکت داده شود. اگر حرکت عمودی داشت باید بوش ها عوض شود.
- تاب برداشتن محور. بهتر است بدانید برای برطرف کردن عیب و ایراد تاب برداشتن فن نیاز به تخصص است و هر کسی از عهده ی آن برنمی آید.با توجه به این نیاز بهتر است از یک تراشکار کمک بگیرید.