شومینه گازی

مزایا و معایب شومینه گازی

شومینه گازی یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین انواع شومینه هایی است که در ساختمان سازی نوین امروزی، از آن جهت ایجاد گرما برای منازل استفاده می شود. شومینه که همچنین به عنوان اجاقک یا هیمه سوز نیز شناخته می شود، علاوه بر این که زیبایی ظاهری و حس نوستالژیک عالی را برای افراد و مکان مورد نظر ایجاد می کند اگر از نوع گازی باشد بسیار ایمن و با گرمای مطبوع می باشد. در مدل گازی نسبت به مدل چوبی از گاز شهری جهت تولید حرارت و آتش استفاده می شود. در نتیجه بوی دود و خاکستر اطرافیان را اذیت نکرده و همچنین به راحتی با استفاده از یک شیر مخصوص، قابل تنظیمِ حرارت می باشد.

شاید شما فکر کنید که اگر شومینه های گازی از گاز شهری جهت تولید حرارت استفاده می کنند، پس بحث آلاینده های آن چه میشود. برای انواع مختلف شومینه ها، از دودکش هایی شبیه به دودکش های بخاری استفاده می‌شود تا گاز های سمی از طریق دودکش به خارج از محیط منزل هدایت شوند. این مقاله در ادامه اطلاعات مناسبی در مورد انواع شومینه گازی در اختیار شما قرار می دهد، پس با ما همراه باشید:

تعریف شومینه گازی

شومینه اگر از نوع گازی باشد حرارت بسیار مطلوب و مناسبی را برای مکان مورد نظر ایجاد کرده و خانه شما گرمای دلچسبی خواهد داشت. همچنین با توجه به طراحی زیبای این دستگاه ها، از نظر زیبایی بصری شعله‌های آتش در یک کنج منزل شما نظر هر بیننده را به خود جلب می کند. در طراحی نوین امروزی محل قرارگیری این دستگاه در زمان پیش تولید ساختمان تعیین شده تا در نتیجه خط مسیر دودکش آن نیز تعبیه گردد. با توجه به این موضوع می‌توان این طور عنوان کرد که شومینه گازی به هیچ وجه قابل حمل نمی‌باشد. همچنین به عنوان یک عضو جدایی ناپذیر از منزل شما برای سال‌های بسیار زیاد شما را همراهی خواهد کرد.

هیمه سوز گازی از نظر شکل ظاهری

اگر بخواهیم شومینه گازی را از نظر شکل ظاهری و طراحی آن طبقه بندی کنیم، این دستگاه ها در دو دسته کلاسیک و مدرن طبقه بندی می شوند. هر کدام از دو سبک نامبرده شده محبوبیت بسیار زیادی داشته و طرفداران خاص خود را دارد. معمولاً افراد با توجه به نوع چیدمان منزل و دکوراسیون داخلی که برای خانه و ویلای خود در نظر گرفته‌اند، انواع این دو مدل را انتخاب می کنند.

شومینه ها اگر از نوع مدرن باشند، بیشتر طراحی مینیمال داشته که یکی از بارزترین نمونه‌های آن، نوع برقی می‌باشد. معمولاً طراحی این مدل زیاد شلوغ و مجلل نیست و زیبایی را در عین سادگی به مخاطب خود ارائه می نماید. در عین حال مدل های کلاسیک بسیار مجلل تر و تا حدودی نوستالژی تر طراحی شده و بیشتر برای خانه های سلطنتی کاربرد دارند.

انواع مختلف شومینه گازی با استفاده از متریالی ساخته می شود که به خوبی بتواند در برابر حرارت از خود مقاومت نشان دهد. همچنین اگر بخواهیم این دستگاه‌ها را با توجه به متریال و مصالح ساختمانی طبقه بندی کنیم، می‌توانیم به انواع گچی، شیشه‌ای، سنگی، چدنی و آجری اشاره نماییم.

مهم ترین اجزای شومینه گازی

شومینه گازی با توجه به طراحی و مدل آن از یک سری اجزای اصلی تشکیل می شود. از جمله مهمترین این اجزا لوله اصلی دستگاه است که وظیفه دارد گاز را به مشعل برساند.

قطعه بعدی لوله شمعک نام دارد که وظیفه دارد تا گاز شهری را به سمت شمعک هدایت کند. همچنین مشعل، آتش و حرارت را ایجاد کرده و در معرض نمایش حاضرین قرار می دهد.

فندک نیز به عنوان یکی دیگر از قطعات مهم این دستگاه وظیفه دارد تا فرایند جرقه زنی را ایجاد کند. البته قطعاتی مانند شمعک، ترموکوبل و چینی جرقه زن به عنوان قطعات تشکیل دهنده مجموعه فندک به حساب می آیند. هیزم نیز یکی دیگر از المان های تزئینی و زیبای شومینه های گازی به حساب می آید که با جذب حرارت، شعله و گرما را به شکل هر چه بهتر به محیط اطراف خود منتقل می نماید.

مزایای استفاده از هیمه سوز گازی

حرارت و حس زیبای آتش از جمله مزایای ظاهری و کاربر پسند این مدل دستگاه می‌باشد که آن را نسبت به سایر مدل ها، در نظر کاربران جذاب تر می‌کند. مدل های مختلف شومینه گازی به گونه‌ای طراحی شده که احتیاج به چوب نداشته و یکسری المان‌ها شبیه به چوب درون آنها قرار می گیرد. در این مدل‌ها هیچ اثری از خاکستر، دود و پسماندهای حاصل از آتش گرفتن هیزم وجود نداشته و در نتیجه هیچگونه کثیفی و آلودگی حاضرین را اذیت نمی کند.

همچنین این مدل دستگاه ها این مزیت را دارند که به صورت ۲۴ ساعته مورد استفاده قرار گیرند و احتیاج به هیچ مراقبت خاصی ندارند. در مقابل مدل های هیزمی ممکن است، بعد از مدتی حرارت خود را از دست داده و یا به صورت کامل خاموش شوند. شومینه های گازی، چیزی در حدود ۷۰ الی ۹۰ درصد انرژی را به گرما تبدیل کرده و تنها مقدار اندکی هدر می‌رود که از این نظر واقعا به صرفه هستند.

پس اگر شما جزو طرفداران طبیعت هستید بهتر است، حتما از شومینه گازی استفاده کنید.

معایب استفاده از شومینه گازی

یکی از اصلی ترین معایب استفاده از شومینه گازی، گازهای سمی است که توسط این شومینه ها تولید می شود. این گازها تا حدودی می توانند باعث آلودگی محیط زیست شوند، ولی مقدار آنها به قدری نیست که زیاد آزاردهنده باشد. همچنین برای جلوگیری از اذیت و آزار ساکنین نیز از طریق یک دودکش تمامی این گازها به خارج هدایت می شوند.

در بحث اتلاف انرژی باید بگوییم که تنها انرژی اتلاف شده در این مدل دستگاه ها، گرمایی است که از طریق دودکش به خارج از ساختمان هدایت می شود.

عیب دیگر شومینه گازی، این است که در مقایسه با مدل های برقی قابل جابجایی و حمل نبوده و همیشه باید در یک مکان ساکن قرار بگیرد. عیب دیگر، بحث سلامت جان افراد می باشد.

یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در کشور خفگی بر اثر نشت گاز است. با توجه به این موضوع حتما لازم است تا شومینه گازی که تهیه می‌کنید ترموکوبل داشته باشد و از یک برند بسیار معتبر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *